I. Znaczenie książki ilustrowanej w szkolnej edukacji i wychowaniu dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Rozwój idei wychowania estetycznego po drugiej wojnie światowej
2. Rola książki i ilustracji w edukacji i wychowaniu dzieci. Koncepcja Stefana Szumana
3. Ilustracja jako wartość wizualna i estetyczna w lekturze dziecięcej
4. Sztuka ilustrowania dla dzieci w opinii artystów ilustratorów
II. Rozwój ilustrowanej książki dla młodego odbiorcy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Warunki rozwoju ilustrowanej książki dla dzieci w latach 1944-1956
2. Ilustracja w książce dla dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1956-1989
2.1. Artyści sztuki książki dla dzieci
2.2. Specyfika formy polskiej szkoły ilustracji
3. Witold Chomicz, Jan Marcin Szancer, Janusz Stanny i inni artyści-nauczyciele sztuki książki
III. Popularyzacja sztuki książki dla dzieci w Polsce Ludowej
1. Rola wydawnictw w upowszechnianiu ilustrowanej książki dla dzieci
2. Najpiękniejsze książki roku dla dzieci według konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek
3. Formy działania w kraju na rzecz popularyzacji ilustrowanej książki dla dzieci
3.1. Wybrane działania w kraju popularyzujące ilustrowaną książkę dla dzieci
3.2. Udział artystów ilustratorów w przedsięwzięciach konkursowych i wystawienniczych za granicą
IV. Dobór lektury w klasach początkowychw świetle założeń programów szkolnych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Szkolne lektury dla dzieci w latach po drugiej wojnie światowej (lata czterdzieste)
2. Tematyka lektury dla dzieci w świetle programu nauczania z roku 1950
3. Zalecenia dla bibliotek szkolnych w latach 1949-1956
4. Pierwsze programowe zalecenia dotyczące lektury szkolnej dla dzieci z roku 1956 (ze zmianami 1959 r.)
5. Lektura szkolna dla dzieci w latach 1961-1989
V. Ewolucja formy grafiki książkowej w szkolnej lekturze dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Szata graficzna pomocniczej lektury szkolnej dla dzieci bezpośrednio po wojnie (lata czterdzieste)
2. Forma graficzna lektury dziecięcej w bibliotekach szkolnych według zaleceń ministerialnych z lat 1949-1956
2.1. Grafika książek kategorii obowiązkowe
2.2. Grafika książkowa lektur kategorii pożądane
3. Szata graficzna pierwszego obowiązkowego zestawu lektur dla dzieci przewidzianego programem nauczania z roku 1956 (ze zmianami w 1959 r.)
4. Autorzy ilustracji i jej cechy charakterystyczne w kanonie lektury dziecięcej przewidzianej szkolnym programem nauczania z roku 1963 (ze zmianami 1970 r.)
5. Forma plastyczna lektury dla dzieci zatwierdzonej programem z roku 1983 (lat osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte)
6. Ewolucja oprawy plastycznej najpopularniejszej baśni "O krasnoludkach i sierotce Marysi"
UWAGI:
Tyt. grzb.: Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów... Bibliogr. s. 385-417. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niniejsza praca ma charakter propozycji i inspiracji metodycznej w zakresie opracowywania lektur w klasach 1-3 szkoły podstawowej.Przedstawione rozwiązania umożliwiają integrowanie i korelowanie zajęć międzyprzedmiotowych w edukacji wczesnoszkolnej oraz pozwalają nauczycielom na wprowadzenie własnych oryginalnych pomysłów.W książce zaprezentowano cykle lekcyjne obejmujące większość kanonu lekturowego w klasach 1-3 a przy jej tworzeniu wykorzystano opinie nauczycieli nowatorów sygerujących rozwiązania metodyczne sprawdone w praktyce szkolnej.
UWAGI:
Nazwa wydawcy w cop. Bibliogr. s. 119-120.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W zacisznym i przytulnym dworze korczyńskim mieszka piękna, ale uboga szlachcianka, Justyna Orzelska. Ma już za sobą nieszczęśliwe uczucie do Zygmunta Korczyńskiego, bogatego kuzyna, który ją porzucił. Czy tym razem Justyna dobrze ulokuje swoje uczucia? Czy dziewczyna potrafi docenić szczerą miłość Jana Bohatyrowicza?
UWAGI:
Na str. tyt. : Notatki na marginesie. Cytaty, które warto znać. Streszczenie. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Cała Werona boleje nad konfliktem między rodami Kapuletich i Montekich - najpotężniejszych rodzin w mieście. Książę Escalus postanawia zastosować represje wobec awanturników, bo łagodna perswazja jest nieskuteczna. Tymczasem młody Romeo Monteki przez przypadek udaje się na bal do domu wroga i poznaje tam piękną Julię Kapuleti. Okazuje się, że miłość pokonuje rodzinną nienawiść. Dla zakochanych nie istnieją żadne przeszkody, Romeo i Julia nie potrafią bez siebie żyć...
Komedia Moliere`a. Jej wystawieniu w 1664 towarzyszyły skandal i protest dostojników duchownych. Sztuka, w treści stanowiąca drwinę z hipokryty, w rzeczywistości mierzyła w istotę etyki i moralności katolickiej, które głosząc hasła sprzeczne z naturą sprzyjały szerzeniu się obłudy i zakłamania. Komedia, zdjęta z afiszy, wystawiona została ponownie dopiero w 1669. Bohaterem dzieła jest Tartuffe, pobożniś, mistrz obłudy i sprytu, który wykorzystując naiwność Orgona, poczciwego mieszczanina, przejmuje rządy w jego domu. Nakazując innym post, sam niczego sobie nie odmawia, piętnując przejawy nieskromności (zbyt duży dekolt służącej) zaleca się do żony swojego dobroczyńcy. Zdemaskowany nie waha się złożyć donosu na Orgona i przejąć jego majątku, który ten, zaślepiony pobożnością świętoszka, nieopatrznie mu zapisał.
UWAGI:
Na str. tyt.: Notatki na marginesie. Cytaty, które warto znać. Streszczenie. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Wesele" zostało zainspirowane prawdziwym wydarzeniem: ślubem poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. Wyspiański deprecjonuje i obala mity narodowe, krytycznym okiem patrzy na możliwość sojuszu poszczególnych warstw społecznych, wyjaskrawia antagonizmy klasowe, narodowościowe, religijne.